Insomnia

Aproximativ 1 din 4 adulti sufera de insomnie tranzitorie (cu durata sub o luna) si pana la 15% se confrunta cu insomnia cronica (care dureaza mai mult de 6 luni).

Dar ce este insomnia?

Desi in general se considera ca 8 ore de somn ar fi ideal, nevoia de somn difera de la o persoana la alta, iar insomnia nu se refera la numarul total de ore dormite.

Insomnia se refera la situatia in care somnul este neodihnitor. Persoanele cu aceasta problema intampina una sau mai multe din urmatoarele dificultati:

  • de adormire
  • de mentinere a somnului
  • trezire frecventa in timpul noptii si dificultatea de a readormi
  • trezirea dimineata devreme si dificultatea de a readormi
  • somnul nu este reconfortant (agitat, superficial sau de proasta calitate)

Consecintele insomniei

Oboseala pe timpul zilei, iritabilitate, discomfort social, anxietate, stare depresiva, probleme de memorie si afectarea deprinderilor motorii sunt cele mai frecvente consecinte ale insomniei.

Cauzele insomniei

Insomnia poate fi primara (de sine statatoare) sau secundara (ca simptom al unei alte tulburari – depresie, anxietate, stres, alcoolism)

Cauzele sunt multiple: igiena deficitara a somnului, apnee, durere, stare tensionata, sensibilitate crescuta la stimuli externi (lumina, sunete), lucrul in ture, consum de cofeina. Adesea putem avea o serie de comportamente contra-productive sau contra-intentionate (paradoxale).

Ce puteti face?

Exista mai multe lucruri pe care le puteti face pentru a evita instalarea insomniei sau chiar pentru inlaturarea acesteia.

Folositi patul doar pentru dormit si sex – nu mancati, nu cititi, nu stati culcat in pat in timpul zilei. Aceste comportamente pot crea o asociere intre statul in pat si o stare generala de activare. Cand sunteti in pat trebuie sa fiti relaxat, nu agitat.

Daca nu adormiti la scurt timp dupa ce v-ati culcat, coborati din pat si eventual faceti o activitate monotona (cum ar fi spalatul vaselor)

Stabiliti-va un program de somn – culcati-va si treziti-va in fiecare zi (inclusive in weekend) la aceeasi ora, cu abateri de cel mult o ora.

Nu mancati prea mult imediat inainte de culcare. Digestia va poate afecta somnul, puteti avea chiar cosmaruri.

Terapie:

In cazul insomniei, mai eficienta decat orice tratament medicamentos sau somnifer, este psihoterapia.

Inainte de inceperea tratamentului psihologul sau psihoterapeutul va va pune cateva intrebari si va trebui sa completati un jurnal timp de o saptamana, pentru a va asigura ca nu este vorba de o alta tulburare de somn si pentru a vedea care sunt obiceiurile dumneavoastra privind somnul. De asemenea terapeutul va incerca sa identifice care sunt cauzele insomniei si daca se asociaza cu o alta problema (ex. stres, ingrijorari). Dupa etapa de evaluare se va trece la stabilirea unor obiective si implementarea unor solutii. Pentru un tratament eficient este nevoie de aproximativ 6 sedinte programate la un interval de cateva zile.

Daca va confruntati cu dificultati de somn ne puteti contacta cu incredere pentru stabilirea unei programari in cel mai scurt timp.